Noord-Thailand - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Chaos Travel - WaarBenJij.nu Noord-Thailand - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Chaos Travel - WaarBenJij.nu

Noord-Thailand

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Chaos

09 November 2015 | Thailand, Phitsanulok

Woensdag zijn we dus naar Pai vertrokken. Onderweg hebben we een butterfly & orchids farm bezocht. Hier hadden ze schitterende vlinders rondvliegen. Vervolgens hebben we Mork Fa Waterfall aangedaan. Het was ff een klimmetje voor Frank eenzijdig krukken, maar ook hij heeft het gehaald. In de loop van de middag kwamen we in Pai Canyon waar we hebben rondgewandeld en hier en daar een klimmetje hebben gemaakt. Het klimmen liet Frank even voor wat het was. Net voor zonsondergang heeft Chawich onze gids (
Spreek je uit als Zuwiet, of zo) ons naar een punt gebracht waar je van een hele mooie ondergaande zon kon genieten. 's avonds lekker Thais gegeten en over de night market gewandeld.

Donderdag hebben we de Nam Hoo Tempel bezocht. Het hoofd van het buddha-beeld kan zichzelf vullen met condenswater, welk water 1x per jaar wordt gebruikt als wijwater. Daarna zijn we in een nagemaakt Chinees dorp beland (ik zeg "tourist trap"!), waar er o.a. diverse Chinese thee en koffie werd verkocht. En ook vandaag kon Jaap zijn geluk niet op want 's middags stond er weer een waterval op het programma: de Mhor Phaeng Watervall. En uiteraard hebben we de Pai Hotsprings bezocht. Er kon even lekker in verschillende warmwaterbaden worden rondgedobberd.

Vrijdag zijn we eerst naar de Nam Lod Cave gegaan. We moesten eerst een halve kilometer over een niet geheel vlak pad richting de grot lopen. Voor ons geen probleem, maar Frank had er iets meer moeite mee. Daarna liepen we de grot in waar het pad steeds hobbeliger werd om vervolgens op een bamboevlot te stappen de ondergrondse rivier af. Er werd op drie verschillende punten gestopt waar we er af konden om dat deel van de grot nader te bekijken. Frank bleef op het vlot achter en Ela besloot hem gezelschap te houden. Het was er op verschillende punten flink klimmen en de luchtvochtigheid was behoorlijk hoog. In de eerste grot zat een gigantische spin op een rots (inclusief zijn acht pootjes al gauw een centimeter of twaalf groot). Bij uitstappunt drie kwamen we een slang tegen die ontzettend snel door het water zwom. Hij is fijn. Vervolgens weer iedereen op de vlotjes en langzaam terug naar de ingang om de halve kilometer terug naar ons busje te wandelen. Leuke workout voor sommigen onder ons. 's middags naar Mae Hong Son gereden, maar voor webbijdragen ons hotel zouden inchecken eerst met de longboat naar de Kayan Longnecks. Zij komen oorspronkelijk uit Birma, maar zijn jaren geleden op de vlucht geslagen naar Thailand. De vrouwen dragen goudkleurige kettingen om hen hals (weegt zo'n vijf kilo), goudkleurige armbanden aan hun armen en goudkleurige ringen net onder de knie (wegen ook een kilo of wat). Ze dragen dit om hen te beschermen tegen tijgers als ze op jacht gaan om eten te scoren. De mannen blijven bij het dorp om deze tegen indringers te beschermen (watjes).

Zaterdagochtend was het weer tijd voor een aantal tempels: Wat Chong Klang, Wat Chong Kham (tweelingtempel, want ze zijn gevestigd op hetzelfde terrein) en de Wat Phradat Doi Kong Mu. 's Middags via de (Thaise) zonnebloemvelden naar wederom een waterval: Wachirathan Waterfall. 's Avonds overnacht in Chom Thong. Onze gids heeft ons naar een onder de lokale Thai zeer populair eetgelegenheid gebracht. Wij waren de eerste Westerse bezoekers. Heerlijk gegeten!

Zondag eerst naar Lamphun geweest en 's middags naar Lampang. Ook hier weer verschillende tempels bezocht. Pfff, ze beginnen inmiddels allemaal op elkaar te lijken. In Lampang hebben we ook overnacht.

En vandaag was een echt dagje geschiedenis. We zijn naar Si Satchanalai Historical Patk en Sukhothai Historical Park geweest. Hier vind je ruïnes van ouden tempels zoals je dat ook kent van Ayutaya en Angkor Wat (Cambodja). Best indrukwekkend. Morgen reizen we weer verder richting het zuiden.