dag 3 - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Chaos Travel - WaarBenJij.nu dag 3 - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Chaos Travel - WaarBenJij.nu

dag 3

Door: Jaap van Roon

Blijf op de hoogte en volg Chaos

17 Juli 2014 | Litouwen, Vilnius

Deze dag vroeg opgestaan en om negen uur stonden wij aan de voet van de heuvel met daarop de resten van een dwangburcht. Ondanks Jaap zijn voorstel was het voor het oudere deel van de groep onbespreekbaar om naar boven te lopen. Het werd dus de kabeltram, dus wij met een begeleide groep in de rij om naar boven te gaan. Vanaf dit punt een mooi uitzicht op de stad en wij konden ons volgende doel al in de verte zien ligge. De St. Annakerk (vorige reis heetten er ook al zo veel kerken Anna). Deze kerk werd door Napoleon geroemd. Deze neoclassicistische kerk met een vleugje barok was een feest voor het oog. Na een bescheiden lunch met enkele licht alcoholische versnaperingen ging onze voettocht verder naar de Gates of Dawn. Een van de laatst overgebleven poorten van de oude stad. Maar geen tijd om hier lang bij stil te staan want wij moeten door naar het museum van de genocide, ook wel bekend als het KGB-museum. Dit museum is gevestigd in een oude rechtbank en is vrij groot. Helaas nadat wij er drie keer voorbij gelopen waren, het is dan ook maar een ca. 400 meter groot gebouw, bleek het gesloten te zijn. Achteraf kwam de oudste, maar niet wijste reisleider met de vaststelling dat over de gehele wereld musea op maandagen dicht zijn. Wij schakelden moeiteloos over naar het alternatieve programma. Dit was het bestuderen van het culturele fenomeen in relatie met kinderwagens. De reisgids had ons hier informatie over gegeven die wij vanaf een terras op waarheidsgehalte gingen onderzoeken. Tot aan het avondeten hebben wij hier de rest van dag mee kunnen vullen.

• 17 Juli 2014 - 10:03

Natasja Van Sluis:

Ja, ja, "Jaap stelde voor om naar boven te LOPEN". Uh huh, en gij gelooft dat?! :-p