Van Porto naar Bergerac - Reisverslag uit Assevillers, Frankrijk van Chaos Travel - WaarBenJij.nu Van Porto naar Bergerac - Reisverslag uit Assevillers, Frankrijk van Chaos Travel - WaarBenJij.nu

Van Porto naar Bergerac

Door: Natasja van Sluis

Blijf op de hoogte en volg Chaos

17 September 2014 | Frankrijk, Assevillers

Woensdagochtend zijn we naar het paleis van Sintra geweest. Het was een druilerige ochtend dus maar goed dat alle bezienswaardigheden van dit paleis binnen waren.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Porto. Daar een hotelletje gevonden in Gaia Vila Nova, welk stadje precies aan de andere kant van de Douro-rivier ligt en dus recht tegenover Porto. 's Middags gelijk de stad maar verkend. Porto vind ik persoonlijk leuker dan Lissabon. Het centrum is compacter en de mensen zijn er vriendelijker. De stad zelf is tegen een berghelling opgebouwd dus je krijgt lekker stevige kuiten na een paar dagen ronddolen. Haha!

Na ff rondgelopen te hebben het Palacio da Bolsa bezocht. In dit gebouw is sinds medio 19e eeuw de Kamer van Koophandel gevestigd. Daarna nog ergens op een terrasje wat gedronken en toen terug naar de rivier en aldaar op een terrasje wat gegeten.

Donderdag met de kabelbaan naar boven gegaan en daar de Ponte D. Luis over. Dit is een grote brug met twee verdiepingen. Onderste verdieping is voor auto's en de bovenste verdieping voor de tram. Als wandelaar kun je van beide verdiepingen gebruik maken. Maar vanaf de bovenste verdieping heb je uiteraard het mooiste uitzicht over Porto en de Douro-rivier. Aan de kant van Gaia Vila Nova staat bovenop de berghelling een oud klooster welk eigendom is van het Portugese leger. Ze hebben hier daarom ook een basis zitten. Het klooster is daarom ook maar gedeeltelijk te bezoeken.

Daarna de brug over en het oude centrum van Porto in. O.a. een kathedraal (Se Catedral do Porto), het station en een oude boekwinkel bezocht. 's Middags terug naar Gaia Vila Nova gelopen. Hier zitten alle bekende porthuizen. Wij hebben Graham's bezocht en daar kregen we ieder drie glazen om te proeven. "Arme" Jaap, ik drink niet dus hij kreeg zes glazen voor zijn kiezen. En we waren al bij een onbekend Portugees porthuis geweest waar we ieder (lees: Jaap dus in zijn eentje) twee glazen port kregen (die niet echt lekker waren, heb ik begrepen).

Vrijdag zijn we Portugal uitgereden richting Frankrijk. Net over de grens bij Bayonne een hotelletje gevonden. Zaterdag doorgereden richting Bergerac. In Gardonne een leuke camping gevonden en daar onze nieuwe tent opgezet. Die voldoet uitstekend!

Zondag een rondje door de omgeving gereden en o.a. Chateau de Monbazillac bezocht. Dit kasteel is in de 16e eeuw gebouwd en is sinds 1960 in handen van Cave de Monbazillac.

Maandag Chateau de Biron bezocht, welk kasteel in de 12e eeuw werd gebouwd en tot de 20e eeuw in handen is geweest van een en dezelfde familie (de familie Gontaut-Biron). Het kasteel werd wel verschillende keren veroverd in de 14e en 15e eeuw.

Dinsdag naar Bordeaux en Saint-Emilion geweest, waar Jaap het een en ander heeft ingeslagen :-D.

Vandaag via Cognac (en ja, ook daar heeft Jaap zijn voorraad verder weten aan te vullen) door gereden naar het noorden. Morgen zien we wel weer verder.

• 18 September 2014 - 07:36

Frank:

Belangrijk hoor, een aandenken van je vakantie mee naar huis te nemen!
    voor de een is dat een T shirt of een kerstbal,voor jaap zijn dat gevulde flessen.
    niet onderschatten,en accepteer! succes natasja!